دسته‌بندی نشده

کابل شبکه (کابل LAN)

کابل شبکه

کابل شبکه یکی از اجزای مهم شبکه های کامپیوتر به شمار می آید. برای داده ها را از یه کامپیوتر به یه کامپیوتر دیگه تحت شبکه ارسال شود، داده باید یه سری مراحل نرم افزاری و سخت افزاری را طی کند مثلا کد گذاری شود، دسته بندی شود، مقصدش مشخص شود و نهایتا به یه داده قابل انتقال تبدیل شود و از طریق کابل درشبکه منتقل شود . در واقع کابل شبکه ، رابط بین دستگاه ها در شبکه هست که فقط می تواند صفر و یک (جریان و ولتاژ الکتریکی) را منتقل کند.

کابل شبکه می تواند به صورت کابل کواکسیال Coaxial ، فیبر نوری و همینطور زوج به هم تابیده باشد. کابل کواکسیال که دیگر استفاده نمی شود (به خاطر عدم انعطاف و محدودیت اندازه و …). فیبر نوری هم که فعلا گران است و بیشتر در مقاصد نظامی و گسترده استفاده می شود. برای مصارف خانگی فعلا کابل شبکه زوج به هم تابیده استفاده می شود (همین کابل LAN متداول که در مغازه ها و خانه ها استفاده می کنید)

در زبان انگلیسی به کابل شبکه Ethernet Cable یا LAN Cable گفته می شود و به کابل زوج به هم تابیده هم  Twisted Pair می گویند.کابل شبکه مثل کابل تلفن است با این تفاوت که کابل تلفن ۲ یا ۴ سیم دارد اما کابل شبکه ۸ رشته سیم. شکل ظاهری سوکت کابل شبکه هم مثل سوکت کابل تلفن هست با این تفاوت که پهن تر است چون باید ۸  سیم رو داخل خودش جا دهد. البته لزومی به ۸ سیم نیست چون تا پهنای باند ۱۰۰ مگابیت در ثانیه رو می شود با ۴ سیم ( دو تا زوج سیم ) ارسال و دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *